Pozycjonowanie to forma reklamy w internecie, polegająca na zwiększaniu widoczności strony www w wyszukiwarce Google. Pozycjonowanie sprawia, że strona firmowa lub sklep internetowy wyświetlają się na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania (na frazy które je interesują, na przykład firma z Olsztyna chce się pozycjonować na frazy związane z tym miastem i jej branżą), dzięki czemu są częściej odwiedzane przez internautów.
Jak działa pozycjonowanie w Google?
Pozycje, jakie zajmuje strona internetowa w Google, zależą od wielu czynników, ale podstawowymi są:
- odpowiednia budowa serwisu (w tym treści znajdujące się na nim)
- linki (odnośniki) prowadzące do serwisu
Odpowiednia budowa serwisu i optymalizacja SEO
Strona lub sklep internetowy, które chcą wysoko wyświetlać się w wynikach wyszukiwania Google, powinny być odpowiednio zoptymalizowane. Taką optymalizację nazywamy skrótowo SEO od słów search engine optimization. Optymalizacja ta dotyczy zarówno technicznej budowy serwisu jak i odpowiedniego przygotowania treści, które się na niej znajdują. Na przykład, jeśli Twoja firma chce zrobić pozycjonowanie w Olsztynie (dla olsztyńskich potencjalnych klientów), musi między innymi „pokazać wyszukiwarce”, że działa właśnie w tym mieście.
Linki z innych serwisów wspomagające pozycjonowanie
Wyszukiwarka Google traktuje linki prowadzące do serwisu jak głosy oddane na niego. Im więcej linków prowadzi do Twojej firmowej strony www, tym prawdopodobnie wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania będzie on otrzymywał.
Powyższe zdanie jest jednak bardzo dużym uproszczeniem: nie każdy link przyczynia się do pozycjonowania, a także jeden link może pozycjonować serwis mocniej niż inny. Istnieje szereg czynników wpływających na to, czy dany link może nam pomóc pozycjonować stronę czy nie zrobi tego.
Lepiej to będzie widać na przykładzie. Jeśli firma Jana zajmuje się – nomen omen –pozycjonowaniem stron dla firm z Poznania, to chciałaby wyświetlać się w Google wysoko na frazy z tym związane. Jeśli na przykład bloger piszący o reklamie w internecie napisze wpis o tej firmie i o jej usługach, wstawiając we wpis link, strona Jana może na tym zyskać:
- bloger prowadzi serwis tematyczny, a linki z serwisów tematycznie powiązanych skuteczniej wpływają na pozycje stron
- bloger zaangażowany w rozwój swojego bloga prawdopodobnie rozwija go tak, że jest on wiarygodnym źródłem informacji o pozycjonowaniu (niekoniecznie tylko w Olsztynie ;)), więc wyszukiwarka tym bardziej doceni link do firmy Jana i ten link wpłynie na widoczność janowej strony
Aby skutecznie pozycjonować, trzeba mieć wiedzę
To wszystko sprawia, że aby skutecznie pozycjonować stronę www czy sklep, trzeba mieć dużo wiedzy o tym, jak działa wyszukiwarka Google. Bez tej wiedzy możemy poświęcić mnóstwo czasu i pieniędzy na pozycjonowanie, ale nie uzyskać efektów.
Jak wybrać firmę pozycjonerską?
Najlepiej byłoby mieć wiedzę z zakresu pozycjonowania 😉 Ale jeśli jej nie mamy, możemy zwrócić uwagę na kilka rzeczy:
- czy firma na początku współpracy tworzy audyt serwisu i optymalizuje go (wspomniane wcześniej SEO)?
- czy firma może pokazać nam efekty pozycjonowania innych stron www?
- czy firma pozycjonowała już serwisy w naszej branży? (nie jest to warunek konieczny, ale warto o to spytać)
- czy firma oferuje w ramach swoich usług monitorowanie pozycji na frazy, które pozycjonuje?
- czy firma tworzy raporty swoich działań, czyli tłumaczy, co konkretnie wykonała dla danego klienta?
Pozycjonowanie dla firm z Olsztyna
Chcąc zamówić pozycjonowanie w Olsztynie, dobrze jest skontaktować się z firmą, która wykonuje tego typu usługi właśnie w tym mieście. Dzięki temu nie tylko mamy możliwość osobistego skontaktowania się z usługodawcą, ale także możemy liczyć na to, że pozycjoner ma już doświadczenie w promowaniu serwisów na tym rynku. Dzięki temu jego usługa zostanie wykonana sprawniej – czyli szybciej, a firma szybciej dotrze do potencjalnych klientów.